Cum să faci dacă vrei să plăteşti CAS-ul fără să fii angajat?

Dacă ai împlinit 26 de ani şi nu eşti încă angajat sau nu mai eşti în prezent, dar ai nevoie de analize medicale uzuale (mă refer la cele anuale, de la care ai trimitere de la medicul de familie) am aflat eu cum se procedează şi m-am gândit că sunt câteva persoane care ar fi interesate.
Există 3 case de sănătate:
1) Casa Naţională de asigurări de sănătate (Municipiul Bucureşti plus casele judeţene),
şi
* pentru Bucureşti există o subîmpărţire pe sectoare: sediul Moşilor pentru persoanele fizice din sectoarele 1-4 şi sediul Gorjului pentru sectoare 5 şi 6. Ai aici mai multe informaţii şi adresele.

Cei mai mulţi suntem asiguraţi la C.N.A.S., dar puteţi să vă întrebaţi medicul de familie ca să ştiţi sigur. Ce se face după aceea? Mergeţi la casa de asigurări cu următoarele acte şi spuneţi că doriţi să plătiţi cas-ul ca persoană fizică fără venituri.
- adeverinţă de venit de la ANAF al sectorului/judeţului de care aparţii pentru ultimii 5 ani
- copie după cartea de muncă (dacă e cazul)
- adeverinţă de student (dacă eşti la master/doctorat), la care se adaugă copie după diploma de licenţă şi foaia matricolă. Dacă eşti numai student, este suficientă numai adeverinţa de student
- copie după cartea de identitate.
Suma de plătit este de 33 ron pe lună, poţi plăti oricât în avans,

Dacă ai mai avut colaborări cu contract şi nu ai plătit cas-ul, se face o regularizare din urmă, în funcţie de venitul declarat.
Pentru adeverinţa de venit / fişa fiscală de la ANAF ai nevoie de 6 timbre fiscale de câte 2 lei fiecare (câte un timbru pentru fiecare an), copie după cartea de identitate şi o cerere pe care o completezi acolo. În funcţie de cât de ocupaţi sunt ei, îţi dau un nr de înregistrare cu care vii după x zile (la mine a fost o săptămână). După ce  eşti la zi, primeşti o chitanţă cu totul la zi cu care te poţi duce să-ţi faci analize.
A, încă ceva. După ce plăteşti, o să-ţi ceară ca data viitoare să aduci un certificat constatator de la oficiul naţional al registrului comerţului, pe persoană fizică, pentru ultimii 5 ani (ca să afle dacă deţii acţiuni sau nu). Acolo nu am fost încă, dar voi posta un later edit dacă e ceva complicat

Later edit: La Registrul Comerţului e foarte simplu: mergi numai cu buletinul/cartea de identitate după care fac ei o copie xerox şi completezi pe loc o cerere. Apoi ridici certificatul constatator după vreo 2 zile (primeşti un număr de înregistrare şi ţi se spune când să revii)

7 comentarii:

Anca Vrinceanu said...

multumim, multumim, tare postul!
chiar ma gandeam ca PFI cum iti poti plati CAS-ul, iar suma de vreo 30 ron mi se pare de bun simt.

Anonymous said...

dar plata timbrelor fiscale de 10 lei (5 timbre in mod legal si pentru 6 ani cerute de ei) de ce este suportata de noi? exista vreo prevedere legala prin care trebuie sa platim hartiile de care au nevoie casele de sanatate?

Denisa said...

@ anonim: eu nu lucrez in sistem, nu stiu sa va raspund la intrebare. Eu am scris pur si simplu ce am descoperit eu - fiind nevoita sa platesc CAS-ul ca persoana fizica fara venit. Mai mult nu as putea sa va spun, cu parere de rau

stela said...

eu am fost ieri la casa de sanatate si bineinteles ca am avut de unde sa ma intorc .Am terminat somasul si doamna respectiva de la casa de sanatate mai vrea o adev. de salariat cu anii cat am lucrat, o adev. de la somaj din care sa reiasa ca pe perioada somajului mi s-a oprit cas-ul si copie dupa cartea de muncacare nu o am pt. ca este la scanat dar am o adeverinta care a zis ca pt dansa nu reprezinta nimic si cerificatul de la registrul comertului de care nu stiam deci alte drumuri si binenteles penalizarile de rigoare .concluzia birocratie si bataie de joc

Denisa said...

e posibil ca de anul trecut cand am avut eu nevoie sa se mai fi schimbat lucrurile, ca asa e la noi. Vrei sa dai niste bani si esti tratat asa, nici nu vreau sa ma gandesc cu e cand e sa-i primesti ;))

Pinky said...

Din 1 pînā la 21 august nu lucrezi ,am schimbat locul de muncā si as vrea sā stiu cum se procedeazā sā fiu scris dupā sotul meu la casa de asigurāri?

Pinky said...

Din 1 pînā la 21 august nu lucrezi ,am schimbat locul de muncā si as vrea sā stiu cum se procedeazā sā fiu scris dupā sotul meu la casa de asigurāri?

Post a Comment